fredag 2 december 2016

Barn, föräldrar och tv

Idag är det fredag vilket innebär barnkanalen-marathon. Vare sig man vill eller inte. Fördelen med lite större barn är att man kan se hyfsat intressanta filmer och tv-program tillsammans utan att lida och vänta på att eländet ska ta slut. Motiverar man kidsen rätt kan man även få dem att stå ut med något man själv gillar att se. Utmaningen ligger i att ingen av barnen ännu förstår engelska eller kan läsa undertexter flytande. Jag brukar lösa det genom att jag helt enkelt pausar och översätter emellanåt (t.ex då vi ser Jurassic Park filmerna). Filmer med mycket våld och sex får de ju förstås inte se ens tillsammans med oss vuxna, men jag brukar ofta berätta om filmer jag sett och diskutera med dem (och lämna bort de våldsamma detaljerna) Har t.ex berättat hela storyn i The Walking Dead för dem och de blev nästan lika förfärade som jag när Glenn dog i första avsnittet av säsong 7. 

Vilka filmer/tv-program brukar ni se med barn i skolåldern?
Tips mottages!


Och så, dagens bebis:




Betydligt mer likt originalet än gårdagens. 






Häppi frajdej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar