måndag 19 december 2016

När Aleppo krockar med Pleppo

Igår kraschade min lilla bubbla med den stora. I Facebookflödet rann förfärliga scener från ännu ett av de oräkneliga bombdåden i Aleppo förbi. Blodiga. gråa av betongdamm. människor i ett hav av kaos. Barn som inte längre gråter. en pojke med sin döde bror i famnen. bara en månad gammal. en mamma som mist alla sina barn. förtvivlad gråt. det river tag

Att känna ångest när såna här bilder flimrar förbi är helt mänskligt. Att inte känna något alls är också helt mänskligt. Den snabba medierapporteringen gör att världen krymper. Kontrasterna mellan vår lilla, trygga värld och den stora, krigshärjade blir för stor. Omöjlig att greppa. Jag kan göra ingenting för dem just här, just nu. jag är maktlös och därför väljer jag ibland att blunda. 

Och jag vet, det finns saker jag kan göra. bara jag andas och fokuserar lite. Donera pengar. ställa upp som volontär på någon flyktingförläggning. Be en bön. Men inget av det hjälper konkret just de människor jag för tillfället har på näthinnan. inget.


----------------------------------
Googlar recept på kladdkakka
läser en modemedvetslös blogg
betalar teflonräkning
gillar en statusuppenbardatering
när 
fem små avrättade barn knackar på rutan
Det blöder

Det svider och sliter, tills
Likgiltighetens hinna lägger sig
och likt antiseptisk giraffsaliv
bedövar mig

Imorgon knackar tio små på,
avrättade med avtrubbade
nackskott jag inte längre ser
Ingen blöder längre


Alla kalla, koagulerade

--------------------------------------

Den här dikten skrev jag 2012, ca ett år efter krigsutbrottet i Syrien. Att den är lika aktuell idag är en stor sorg. 

Dags att andas och fokusera lite då.
kan jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar