torsdag 9 mars 2017

Kvinnodagskrapulan in your face!

Jag undvek att skriva om internationella kvinnodagen igår för att jag tycker att det är den mest förolämpande dagen på hela året. Att den fortfarande är så viktig, så behövd gör mig bitter. När min man kom hem med en present tänkte jag gå i taket. Sen visade det sig att den snärtiga hinken att förvara spisaska i nog mera var en gemensam present, att min man inte specifikt haft kvinnodagen i tankarna när han köpte den. Jag lyckades lugna mig en aning.

För en vecka sedan fick jag en utmaning på Facebook att nämna fem kvinnliga konstnärer. Lätt match tänkte jag och kunde räkna upp till antalet relativt snabbt. Men sen då? Vad om det är tio? Femton? Tjugo? Kom upp till ganska många, men inte utan att verkligen anstränga mig och googla lite. I många fall kom jag bara ihåg för eller efternamn eller något ditåt. Gick jag över till manliga konstnärer kunde jag köra instant namedropping utan desto vidare ansträngning. Jag VEET ju att det är så här, vi har ständigt matats med män män män genom historien. men ändå. Jag blir så frustrerad.

Så post kvinnodagen till ära bjuder jag på de fem konstnärerna som först ploppade upp i mitt huvud:


1. Judith Leyster



Holländsk barockkonstnär (1600-talet). Gjorde främst porträtt i olja men efter att hon gifte sig och fick kids övergick hon till bleka blomster i akvarell. Den första kvinnliga medlemmen i målargillet i Haarlem. Bortglömd och återupptäckt tvåhundra år efter sin död när man fann att andra manliga (off course) konstnärer fått äran för hennes måleri.


2. Dorothea Tanning

 

Amerikansk målare, skulptör och poet. En av de stora surrealisterna under 1920-talet (Ändå är det ständigt Salvador Dalí och hans klockor man först tänker på när man hör ordet surrealism).


3. Frida Kahlo




Mexikansk konstnär, främst känd för sina färgsprakande oljemålningar och smärtsamma självporträtt. Led av svåra skador efter en bussolycka och bearbetade detta i sin konst. Nådde viss framgång med sitt arbete under 1940-talet, men blev framförallt uppmärksammad på 1980-talet när böcker om hennes liv gavs ut. Förstås var hon då redan död. 


4. Marina Abramović



Född i Belgrad i forna Jugoslavien. Anses vara perfomancekonstens mormor. Medverkade i Skavlan för några veckor sedan. Aktuell med utställningen The Cleaner i Stockholm för tillfället. 


5. Tracey Emin




Brittisk konstnär, använder bland annat måleri, teckning, skulptur, foto och självbiografiska texter i neon. Främst känd för sitt verk Everyone I Have Ever Slept With 1963-1995 där hon ställde ut ett tält innehållande alla sina sexpartners namn.


(Alla bilder från google)


Såå, vilka är dina fem?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar