onsdag 7 juni 2017

Music Television memories

Det värsta med att ha två cirka 7-åringar i huset är deras stundvis enormt urusla musiksmak. För tillfället är det Crazy Frog som gäller hemma hos oss. Hatade grodjäveln redan för 15 år sedan(?) och min kyliga inställning samt sköra psyke förvärras dag för dag här. 

Det bästa med två cirka 7-åringar är att de fortfarande är så formbara och lättmanipulerade. Min favoritsysselsättning en regnig dag är att youtuba alla hits som snurrade på MTV förr i vääde. Alltså när MTV fortfarande var en tevekanal som spelade musikvideor dagarna i ända, alltså innan den togs över av hjärndöda program som Sixteen and pregnant, Laguna Beach och the X-effect

Här kommer några exempel på mina eviga MTV favoriter:






Enigma - Return to innocence
Kommer aldrig att sluta älska denna låt fast den kanske spelats sönder en aning. Älskar videon, hur allting går baklänges. 1994 när låten kom var jag åtta år trodde helt och fullt att det var en riktig enhörning jag såg på tv.








The Verve - Bittersweet symphony 
Kände alltid hur en rebellisk sida vaknade till liv när denna dök upp i rutan. Ville också skita i allt och bara gå gatan fram och hänsynslöst stöta till mötande fotgängare.





Fatboy slim - Right here right now
Brukar använda denna som diskussionsunderlag när jag och barnen pratar om evolutionen och livets uppkomst. 





Backstreet boys - Everybody
Streetdansade skiten ur denna 1997. Om ett pojkband spökade ut sig till vampyrer och varulvar i en musikvideo idag tror jag att vi skulle förlöjliga dem något enormt. Då var det bara såå coolt. Världen har blivit grymt seriös.





Basement jaxx - Where's your head at
Denna låt fick mig alltid att må ännu sämre när jag stannade hemma från skolan och låg och feberyrade i soffan men jag diggade videon enormt. Skruvad och smått läskig. Vi brukar sjunga refrängen på närpesiska "Kvan je höve".





Massive attack - Teardrop
Ännu en video på temat livets utveckling. Låten finns fortfarande med på alla mina otaliga spellistor på spotify. Sönderspelad men fortfarande skön.




Vilka är dina favorit MTV-videor?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar