onsdag 8 mars 2017

Vår utan katastrof



Trots snön som föll idag känns det som att våren lurar runt hörnet. Varma solstrålar i ansiktet, talgoxarnas tititu och det faktum att det fortfarande är ljust ute när far i huset backar in bilen på gården klockan 17:15, gör att jag vill gå ut och vårskrika à la Ronja Rövardotter. 
Troligtvis överlever jag ännu en vinter. Om jag inte imorgon eller nästa vecka blir överkörd, bryter nacken i duschen, styckmördas, sätter i halsen och kvävs, krossas av en komet, får en hjärtinfarkt, drabbas av aggressiv cancer, får en psykos och begår självmord, halkar och slår skallen och förblöder på garageuppfarten eller avlider på något annat otänkbart sätt jag inte tänkt på men som kan tänkas finnas på en katastroftänkares lista. 

Ne, jag har stora förhoppningar om att jag får se ogräset blomma i rabatten också i år. Snart, riktigt snart smälter snön och jag får plocka en hel prismapåse full med hundskit. Om en dryg månad börjar gnället om att kurabyxor skaver i rövar och den tidiga morgonsolen fuckar upp spädbarnets sovrutiner totalt. Välkommen åter vår, jag kan knappt bärga mig! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar