fredag 20 januari 2017

Ljudet av Tystnad

Om man lyssnat på mainstream radio den senaste tiden har man väl åtminstone en gång hört Disturbed's cover på Simon and Garfunkels Sound of Silence. Jag hör till den där jobbiga skaran som till 99,9 % väljer original före cover, så även i detta fall. Men jag är ändå tacksam över heavy metal bandets tolkning och tänkte utveckla lite.

Låten The Sound of Silence var ca 20+ när jag föddes. Den landade på topplistorna några år före Neil Armstrong landade på månen och skrevs och spelades in före barnens fammo är född. 
Den är låten som plötsligt spridit sitt vemod över en het sommardag i min barndom. när flugorna flög in och ut genom gardinförsedda korsdragsdörrar. när jag var sist kvar vid matbordet framför potatisbitar som kallnat för länge sedan. med en skrålande radio som enda sällskap. (min mamma var säkert i tvättstugan och avreagerade sig efter att ha påmint mig om att äta upp maten för femtielfte gången) 
Den är låten som man redan som ung förstod var gammal. en klassiker som alltid saktat ner mitt liv för ca tre minuter, men som jag aldrig ändå gett min fulla uppmärksamhet.  

Tack vare Disturbed's cover blev jag åter påmind om denna låt och tog mig för första gången tid att lyssna på originalet igen. Låten är 50+ idag, men den dystopiska drömmen som skildras i texten känns väldigt 2017 och jag blev faktiskt riktigt tagen. 

“Fools” said I, “You do not know
Silence like a cancer grows
Hear my words that I might teach you
Take my arms that I might reach you”
But my words like silent raindrops fell
And echoed in the wells of silence


Såg nyss på facebook att Backstreet boysarnas Everybody fyller 20 år i år.

Am I original? (yeah)
Am I the only one? (yeah)
Am I sexual? (yeah)
Am I everything you need?
You better rock you body now



Kanske någon, om 30 år gör en cover på ovanstående, och någon bloggare i Svenskfinland, en halkig fredag i januari kan relatera jättemycket till den. The sound of Silence känns plötsligt jätteglättig i jämförelse. 


Dagens kulturella observation, varsågod, tack så mycket, det var så lite så.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar